Skip to main content
Domovská stránka » (Re)start kariéry » OD STOLU AŽ DO OBLAK: REALITA ŘÍDÍCÍHO LETOVÉHO PROVOZU
ADVERTORIAL

Řízení letového provozu je náročná, ale užitečná práce, která vás chytne a nepustí. Přečtěte si rozhovor s jedním z řídících a inspirujte se, jak se stát řídícím letového provozu.

Jakub Novotný

řídící letového provozu oblastních navigačních služeb

Nevěděl jsem, co se sebou, nechtěl jsem na vysokou školu. Kamarád mi doporučil ŘLP a já si řekl, že to zkusím. O co se vlastně jedná, jsem zjistil až během teoretického výcviku. V praktické části (na simulátorech) mě to začalo dost bavit a už jsem věděl, že to chci dělat.

Určitě schopnost zůstat v klidu. Chce to i umět komunikovat, to se dost trénuje i ve výcviku. A do třetice bych řekl asi soustředění, které jde ruku v ruce s tím klidem. Myslím si, že to je pro hodně lidí strašák, taky jsem se toho bál, ale dá se to naučit. Podle mě se lidé často dokáží soustředit lépe a déle, než si myslí.

Zdroj: ŘLP ČR

Do práce dorazím zhruba 10 až 15 minut před začátkem směny, projdu bezpečnostními kontrolami, odložím si věci, vezmu si sluchátka a lahev na vodu. Pak se jdu podívat, jaký sektor mi přidělil vedoucí směny. Tam si pak jdu sednout na maximálně 2 hodiny, po kterých mě čeká povinná hodinová bezpečnostní přestávka. Takhle se to střídá vlastně celou službu, která má délku 7 až 11 hodin.

Co se náročných situací týče, pro mě osobně jsou určitě nejtěžší letní měsíce, kdy je hodně provozu a do toho bouřky a turbulence.

ŘLP ČR
Zdroj: archiv ŘLP ČR

Za největší výzvu považuji tu práci jako takovou. Chci ji dělat co nejlépe a snažím se v ní neustále zlepšovat. Odměnou mi je dobrý pocit, ale i to, že mi nevadí do té práce chodit. Samozřejmě nejde opomenout i velmi solidní mzdové ohodnocení.

Hlavně ať se nebojí to zkusit. Výběrové řízení trvá něco kolem půl roku, a pokud na to někdo nemá, dozví se to dostatečně včas a stojí ho to jen pár dopoledních hodin. Následně výcvik trvá zhruba dva roky, kde se vše naučí.

Next article