Řízení letového provozu je náročná, ale užitečná práce, která vás chytne a nepustí. Přečtěte si rozhovor s jedním z řídících a inspirujte se, jak se stát řídícím letového provozu.

Jakub Novotný
řídící letového provozu oblastních navigačních služeb
Co vás přivedlo k rozhodnutí stát se řídícím letového provozu a jaký byl váš výcvik?
Nevěděl jsem, co se sebou, nechtěl jsem na vysokou školu. Kamarád mi doporučil ŘLP a já si řekl, že to zkusím. O co se vlastně jedná, jsem zjistil až během teoretického výcviku. V praktické části (na simulátorech) mě to začalo dost bavit a už jsem věděl, že to chci dělat.
Jaké dovednosti považujete za klíčové pro úspěch v této profesi?
Určitě schopnost zůstat v klidu. Chce to i umět komunikovat, to se dost trénuje i ve výcviku. A do třetice bych řekl asi soustředění, které jde ruku v ruce s tím klidem. Myslím si, že to je pro hodně lidí strašák, taky jsem se toho bál, ale dá se to naučit. Podle mě se lidé často dokáží soustředit lépe a déle, než si myslí.
Můžete popsat typický den řídícího letového provozu? Co považujete za nejnáročnější?
Do práce dorazím zhruba 10 až 15 minut před začátkem směny, projdu bezpečnostními kontrolami, odložím si věci, vezmu si sluchátka a lahev na vodu. Pak se jdu podívat, jaký sektor mi přidělil vedoucí směny. Tam si pak jdu sednout na maximálně 2 hodiny, po kterých mě čeká povinná hodinová bezpečnostní přestávka. Takhle se to střídá vlastně celou službu, která má délku 7 až 11 hodin.
Co se náročných situací týče, pro mě osobně jsou určitě nejtěžší letní měsíce, kdy je hodně provozu a do toho bouřky a turbulence.

Jaké jsou podle vás největší výzvy a odměny spojené s touto profesí?
Za největší výzvu považuji tu práci jako takovou. Chci ji dělat co nejlépe a snažím se v ní neustále zlepšovat. Odměnou mi je dobrý pocit, ale i to, že mi nevadí do té práce chodit. Samozřejmě nejde opomenout i velmi solidní mzdové ohodnocení.
Co byste poradil mladým lidem, kteří zvažují kariéru v řízení letového provozu?
Hlavně ať se nebojí to zkusit. Výběrové řízení trvá něco kolem půl roku, a pokud na to někdo nemá, dozví se to dostatečně včas a stojí ho to jen pár dopoledních hodin. Následně výcvik trvá zhruba dva roky, kde se vše naučí.