Skip to main content
Domovská stránka » (Re)start kariéry » OD MATEMATIKA K LETECKÉMU ANALYTIKOVI
ADVERTORIAL

Absolvent Matematicko-fyzikální fakulty nastoupil do AERO Vodochody jako junior analytik provozních dat. Dnes, po osmi letech, vede tým bezpečnosti a spolehlivosti a vidí AERO jako místo nekonečných možností pro každého, kdo má chuť se učit.

Milan Pšenička

Head of Safety & Reliability Group

Po vystudování MFF UK jsem měl solidní základ v matematice, fyzice i programovaní, čili kromě podání přihlášky do doktorského studia jsem se rozhlížel i po zajímavých, řekněme juniorních, pozicích s technickým nebo vědecko-výzkumným zaměřením. Do AERA jsem nastupoval primárně jako analytik provozních dat, nicméně věci brzo nabraly trochu větší spád a činností neustále přibývalo. Krátce po mém nástupu začal certifikační proces nového letounu L-39NG, kde jsem byl najednou zodpovědný za celou oblast bezpečnosti a spolehlivosti. Tam jsem se začal do hloubky zajímat o fungování jednotlivých letadlových systémů i jejich selhání.

Prohlédnout si technické pozice >

Během vývoje letounu se většina mých kolegů snaží jeho jednotlivé části navrhnout co možná nejlépe a prokázat, že v rámci předepsaných mezí bude vše spolehlivě plnit svou funkci. Naše práce, především v oblasti bezpečnosti, však vyžaduje trochu odlišný přístup, a to hlavně kladením si otázek typu: Jak může daná funkce letounu selhat? Je selhání dostatečně signalizované pilotovi? Jaká rizika jsou spojená se selháním? A jsou to právě tyto diskuse s konstrukčním a analytickým týmem, které mě baví.

V prostředí naší vývojové organizace jsou týmy relativně malé, proto „vést tým“ velmi často znamená dělat naprosto běžnou pracovní agendu a k tomu navíc řešit organizačně-technické věci. Nicméně všechny tyto drobnosti dávají člověku potřebný kontext k prováděným činnostem, který je naprosto nepostradatelný pro stanovení priorit ke konkrétním pracovním aktivitám. Z vlastní zkušenosti vím, že když člověk rozumí tomu, proč se věci dělají, snáze se hledá motivace plnit i nepohodlné úkoly.

aero vodochody
Zdroj: Adobe Stock

Obecně si myslím, že pro jakýkoli posun z juniorních pozic výše je potřeba dát juniorům prostor růst (nechat mladší kolegy samostatně řešit jednotlivé úkoly a podporovat je v získávání nových znalostí a dovedností). To je něco, čeho se mi dostalo od obou mých dosavadních přímých nadřízených, čehož si opravdu moc vážím a snažím se takto působit i směrem do mé vlastní skupiny.

Pro mě osobně je AERO místem nekonečných možností. Tím, že v rámci vývojové organizace jsou jednotlivé odborné týmy relativně malé, má člověk opravdu možnost vyzkoušet si celou řadu různorodých činností. Chvíli je třeba pracovat s 3D modelem, chvíli zase psát kód v Pythonu, poté se řeší implementace nových SW apod. Na každou z těchto oblastí by se určitě hodil odborník, důležitá je ale hlavně schopnost se učit a nechat AERO doplnit letecký kontext.

Next article