Skip to main content
Domovská stránka » Kariéra v technologiích » BUDOUCNOST PATŘÍ FIRMÁM, KTERÉ PROPOJÍ GENERACE
ADVERTORIAL

Počet lidí v produktivním věku se do roku 2030 v mnoha vyspělých ekonomikách sníží, zatímco průměrný věk zaměstnanců poroste, jak upozorňuje například společnost McKinsey.  

Kamila Čubanová

manažerka Charty Diverzity, Byznys pro společnost, z. s.

V prostředí, kde je talent vzácný, se spolupráce napříč generacemi stane nutností, nikoliv volbou. Technologie si dnes může firma zajistit. To, co bude odlišovat lídry od průměru, bude schopnost adaptovat firemní kulturu. Podle World Economic Forum budou klíčovými dovednostmi kritické myšlení, adaptabilita a digitální gramotnost – žádná z nich není výlučnou doménou některé generace. Budoucí lídři proto budou muset chápat, jak jednotlivé generace pracují, co je motivuje, aby se cítily zapojené a respektované.

Trh práce se mění rychleji než kdy dřív. Úspěch v budoucnosti nebude záviset jen na mladší generaci, ale na schopnosti propojit zkušenosti všech věkových skupin. Firmy, které nezačnou kultivovat mezigenerační spolupráci už teď, mohou brzy zjistit, že jim chybí nejen mladí talentovaní zaměstnanci, ale i zkušenosti starších potřebné k dlouhodobé stabilitě. Otázka tedy nezní, zda se firmy mají přizpůsobit, ale jak rychle to dokážou.

IT
Zdroj: Adobe Stock

  • Reverse mentoring: místo tradičního schématu „starší učí mladší“ to může dobře fungovat i opačně. Gen Z školí seniorní kolegy třeba v oblasti digitální gramotnosti a moderních technologiích.
  • Multigenerační projektové týmy: zvyšují kreativitu a přinášejí nové pohledy na věc.
  • Reverse shadowing: zkušený manažer sleduje mladšího kolegu při využívání AI a digitálních technologií, sociálních sítí či jiných metod. To pomáhá bourat bariéry a podporuje vzájemný respekt.
  • Generační ambasadoři: zástupci jednotlivých věkových skupin působí jako prostředníci mezi generacemi – mohou sbírat zpětnou vazbu nebo pomáhat nastavovat firemní procesy tak, aby byly funkční a přijatelné pro všechny zaměstnance bez ohledu na věk.
  • Interní Knowledge hub: třeba videa, návody, případové studie, umožňující každému zaměstnanci, aby si doplňoval znalosti a dovednosti vlastním tempem – a zároveň sdílel vlastní know-how/zkušenosti s ostatními.
  • Flexibilní kariérní postup: možnost horizontálního pohybu mezi rolemi a projekty, což vede k rozvoji zaměstnanců a snižuje fluktuaci zejména u mladších generací.
  • Flexibilita a hybridní model práce: kombinuje výhody osobního setkávání s efektivitou práce na dálku.
  • Společné inovativní laboratoře: spolupráce generací na zkušebních projektech. Takové prostředí podporuje experimentování, učení se z chyb a vzájemné porozumění.

Next article