Nano není sci-fi, ale realita dneška – i když ji okem nevidíme. Trh s nanotechnologiemi raketově roste, ačkoliv se jeho hodnota v odhadech výrazně liší. Avšak jedno je jasné: nanotechnologie už dnes mění svět v oblastech jako elektronika, medicína nebo obrana. A Česká republika? Ta v tom jede naplno.

Jiří Kůs
předseda výkonné rady
Asociace nanotechnologického průmyslu ČR
Jak velký je vlastně v současnosti trh s nanotechnologiemi?
Celosvětový trh s nanotechnologiemi byl v roce 2023 ohodnocený britskou agenturou Expert Market Research na 1,6 miliardy USD. Podle indické agentury Kingpin Market Research dosáhne celosvětová velikost trhu s nanotechnologiemi v roce 2028 dokonce 2,4 miliardy USD. Naopak agentura BCC RESEARCH odhaduje, že celosvětový trh s nanotechnologiemi, který podle nich měl v roce 2023 hodnotu 68 miliard USD, vzroste v roce 2028 na 183,7 miliard USD.

Na první pohled se odhady velice liší. Je to dané zřejmě tím, že nanotechnologie procházejí různými obory a jednou z vůbec největších oblastí využití v současnosti je elektronika. Velikost tranzistoru v nejnovějších mikroprocesorech už klesla na pouhé 3 nanometry. Pro představu, na 1 mm2 se vejde kolem 300 milionů tranzistorů.
Jakou roli v průmyslovém využití nanotechnologií hraje Česká republika?
Jsme především zemí nanovlákna. Česká republika je jedním z největších globálních průmyslových výrobců nanovlákenné membrány. Můžeme jmenovat například firmy NanoMedical, Nafigate Park, Pardam, Spur nebo nanoSPACE Technology. Dodáváme jednak finální výrobky s nanomembránou, ale zároveň různé typy nanovlákenných membrán pro zahraniční firmy, například v oblasti filtrace nebo kosmetiky. Česká republika také vyváží zvlákňovací stroje včetně tzv. labů pro laboratoře výzkumných center a univerzit.

Jaké je využití nanovlákna?
Nanovlákno je tisíckrát tenčí než lidský vlas. Vyrábí se v podobě nanovlákenné membrány, která je vlastně ultra jemný filtr s otvory v nanoměřítku schopný zachytit i tak malé částice, jako jsou viry nebo bakterie. Nanomembrány se proto využívají na filtraci vzduchu, vody a potravinářských tekutin. Originální české řešení je použití nanomembrány v lůžkovinách pro alergiky, jedná se o záchyt alergenů a roztočů. Jiná česká firma využila nanofiltry v konstrukci filtroventilačních jednotek pro kryty a bunkry.
Tím ovšem jejich využití není zdaleka vyčerpané. Díky struktuře mohou být například vhodným konstrukčním materiálem při kultivaci náhradních tkání. Zvláknit je možné různé typy látek, mohou to být i různé typy aktivních látek. Využití lze nalézt v nosičích léčiv a katalyzátorů, v kosmetice, sofistikovaných krytích na rány, ve tkáňovém inženýrství a v energetických zařízeních.
Dají se nanotechnologie využít i v obranném průmyslu?
Pokročilé materiálové technologie najdeme opravdu všude a nanotechnologie mají využití i v obranném sektoru. V České republice se konkrétně jedná například o speciální filtroventilační systémy v krytech civilní obrany. Filtroventilační jednotky pro kryty a bunkry jsou osazené dvojitou ochranou proti biologickým hrozbám s baktericidní a virocidní nanovlákennou filtrační membránou.
Jaké další zajímavé nanotechnologie najdeme v České republice?
Je toho spousta. Například antibakteriální oblečení s vlákny obohacenými nanostříbrem, samočisticí nanonátěry, speciální nanopřípravky na údržbu různých povrchů v domácnosti i v průmyslu nebo zařízení na čištění kohoutkové vody pomocí uhlíkových nanotrubiček. A to nejlepší nakonec: česká 3D nanotiskárna. Umožňuje tisknout 3D objekty s neuvěřitelnou přesností v měřítku stovek nanometrů. Touto technologií jsme se v České republice zařadili mezi absolutní světovou špičku. Využití je nesmírně široké, od medicínských aplikací až po elektroniku, optiku nebo ultra jemnou mechaniku.
Můžeme tedy tvrdit, že je Česko nano?
Česko je nano, to je náš slogan od založení Asociace nanotechnologického průmyslu ČR. Jsme taková malá nano země, co do své velikosti, ale zároveň jsme díky své dlouhé tradici v inženýrství a chemii jedním ze světových průkopníků uvádění nanotechnologií na trh v podobě konkrétních výrobků pro koncové spotřebitele i firmy. Jsme nanosuperman a měli bychom na to být patřičně hrdí.