Domovská stránka » Kariéra v technologiích » ŽÁDNÝ BENEFIT NENAHRADÍ KVALITNÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ
Kariéra v technologiích

ŽÁDNÝ BENEFIT NENAHRADÍ KVALITNÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ

S výkonnou ředitelkou společnosti Performia Lucií Spáčilovou jsme hovořili o možnostech uplatnění absolventů na trhu práce, o současných HR trendech i o tom, jak správně motivovat zaměstnance.

LUCIE SPÁČILOVÁ

výkonná ředitelka společnosti Performia

Lucie Spáčilová má dlouholeté zkušenosti z oblasti personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců. Od roku 2004 vede v České republice společnost Performia, spol. s r.o. a k tomu trénuje odborné semináře a přednáší na téma výběr, motivace a hodnocení zaměstnanců.

Jaké jsou podle vás největší výhody čerstvých absolventů na pracovním trhu?

Bezesporu je to aktivní vztah k moderním technologiím, sociálním sítím a obecně ke všemu, co zrychluje a zefektivňuje komunikaci a práci samotnou. Mezi největší výhody absolventů patří také jakási přirozená ochota učit se.

Co byste řekla, že je u studentů ještě důležitější než ochota učit se? S čím by měli přicházet na pracovní trh?

Představte si, že vedete se studentem pohovor a ten na otázku, co očekává od této práce, odpoví: „Chci se hlavně něco naučit.“ Zní to logicky a není na tom nic špatného. Ale pokud máte jako firma každý měsíc zaplatit za zaměstnance nemalou mzdu a stále prosperovat, musí si na sebe v první řadě vydělat. Takže absolventi by měli na pracovní trh přicházet nejen s ochotou učit se, ale také si klást za cíl pomoct svému zaměstnavateli dosáhnout lepších výsledků.

Jak si mají firmy dlouhodobě udržet své zaměstnance? Máte pár tipů?

Tím nejzásadnějším faktorem pro firmy je jejich schopnost vědět, koho ve firmě opravdu chtějí mít, kdo jim přináší výsledky a jak takového člověka poznat už na pohovoru. Pak můžeme mluvit o tom, že takové zaměstnance ve firmě chceme udržet. Dlouhodobě jsem zastáncem toho, že žádné benefity světa neudrží v práci šikovného člověka denně se setkávajícího s věcmi, které ho iritují. Pokud si firmy lámou hlavu s tím, jak motivovat své zaměstnance k lepším výkonům, pak by se měly v první řadě upřímně zajímat o to, co jejich zaměstnancům brání v tom, aby jim šla práce hladce, a všechny demotivátory odstranit.

Stále více zaměstnanců pracuje na home office, remote nebo do určité míry v hybridním pracovním prostředí. Jak správně zkoordinovat a vést home office pracovní týmy?

První věcí je definování výsledku práce. Často se totiž stává, že lidé prostě v práci jen něco dělají, plní úkoly, které jim někdo zadal, ale doopravdy nevidí, co by mělo být na konci. Když se teamleadři se svými lidmi denně vidí, jejich činnosti mohou stále kontrolovat. U home office je to ale jiné. Pokud v týmu nemáte ty správné lidi, kteří jsou schopni jít za vytyčeným cílem samostatně a které stačí pouze dobře směrovat, pak je vedení na dálku velmi náročná disciplína.

Jaké zásadní změny očekáváte v HR v příštích letech?

V poslední době stoupla ochota investovat (energii, čas či peníze) do lidí ve firmách, což je dobře. Ale pozoruji, že je to často jen o „krásné tapetě na plesnivé zdi“. HR marketing, lovení hlav, ani soutěž o nejlepší benefit nenahradí opravdu kvalitní pracovní prostředí, kde mají pracovití lidé příležitost dělat to nejlepší, co umí, a bez demotivace. Už dnes se ukazuje, že dlouhodobě úspěšné firmy budou HR brát pěkně od podlahy, a ne zaplácávat nepěkné věci líbivým make-upem.

Další článek