Kariérní růst je nedílnou součástí firemní strategie. Organizujte pravidelné hodnotící schůzky, na kterých se dozvíte, jaké má váš zaměstnanec ambice a schopnosti. Co ale dělat, když zrovna neexistuje možnost povýšení? Poradí prezident Svazu personalistů, Petr Otáhal.

Mgr. Petr Otáhal, MBA, LL.M.
Prezident Svazu personalistů ČR
Jakou roli hraje kariérní růst ve firemní strategii z pohledu personalistiky?
Je to nedílná a zároveň velmi důležitá práce personalisty. Součástí firemní kultury by mělo být vytipování talentů a následná práce s těmi, kteří následně nastupují do vedoucích pozic – díky péči o ně by mohly být do těchto vedoucích pozic dovzděláni a připraveni. Personalisté by také měli dbát na transparentní a dopředu známá a předvídatelná pravidla povyšování. Už při výběrových řízeních na určité pozice se hodnotí u uchazečů potenciál pro odborný a kariérní růst.
Jak firmy nejčastěji chybují při rozhodování o povýšení?
Chyb na straně zaměstnavatele bývá několik. Zejména nevyužívají informací z hodnotících rozhovorů, které by pravidelně měli se svými zaměstnanci vést, výstupy z těchto hodnotících pohovorů často končí takzvaně v šuplíku. Další chybou bývá nedostatečná analýza potřeb zaměstnavatele a představa zaměstnance o jeho kariérovém růstu. Mnohdy také hraje roli vzájemná sympatie případně nesympatie, které mohou ovlivňovat rozhodování vedoucího pracovníka. Na to navazuje jednání na základě dojmu, nikoli faktů.

Co byste poradil mladým lidem, kteří chtějí kariérně růst, ale nemají v práci jasnou cestu vzhůru?
Častější změny zaměstnání zejména u mladší generace nejsou vůbec na škodu. Mladší zaměstnanec má možnost vyzkoušet si práci nebo profesi a průběžně se rozhodovat, zda je pro něho ta pravá. Střídání pracovních míst mladých není nutné brát negativně. Je třeba se nebát o svých ambicích otevřeně hovořit se svými nadřízenými, nejlépe při hodnotících pohovorech, zjišťovat si pravidla pro kariérní růst u svého zaměstnavatele a pracovat na sobě. Kontinuálně se vzdělávat v oboru, být aktivní a otevřený novým příležitostem. A pochopitelně nadstandardně plnit pracovní úkoly.
Jak si firmy mohou udržet šikovné zaměstnance, i když zrovna není možnost povýšení?
Jsou zaměstnavatelé, u kterých povýšení není možné. Bývá to částo dáno velikostí organizace. Není třeba věšet hlavu, ale zaměřit se na odborný a profesní růst. Jako zaměstnanec tak můžete zaměstnavatele zastupovat např. v profesních sdruženích a odborných komorách, kde se seznámíte s celou řadou skutečných odborníků ve vaší profesi, tedy budujete kontakty pro budoucnost. Můžete si prohlubovat znalosti, zvyšovat kvalifikaci nebo můžete třeba vést interní školení pro nováčky a předávat jim své pracovní zkušenosti.
Možná přijdete na to, že odborný růst je stejně dobrý, ne-li lepší, než růst kariérový. Nahoře totiž často a hodně fouká. 🙂