Domovská stránka » Rodina » Věnované rodinám » MOTIVACE JE HNACÍM MOTOREM ZMĚNY ŽIVOTNÍHO STYLU
Sponzorováno

Pokud chcete zhubnout nebo začít jíst dle zásad zdravého životního stylu, je nejefektivnější nechat si poradit od odborníků – nutričních terapeutů a začít spíš s postupnými drobnými změnami jídelníčku. Jen tak můžeme skutečně uspět.

Mgr. JITKA LAŠTOVIČKOVÁ

NUTRIČNÍ SPECIALISTKA

Odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju O.P.S.

Jaké jsou aktuální trendy ve stravování?

Mezi mladšími lidmi se rozvíjí trend tzv. flexiatriánství – omezení konzumace potravin živočišného původu a častější zařazování potravin rostlinného původu. Populární jsou přerušované půsty, které u některých lidí přispívají ke zdravějšímu životnímu stylu.

Lidé se aktivně snaží do jídelníčku zařazovat fermentované potraviny působící pozitivně i na mikrobiom trávicího traktu a také potraviny, které jsou zdrojem probiotik a prebiotik. Řada lidí stále častěji vyhledává produkty ekologického zemědělství (BIO) a zajímá se o udržitelnost produkce.

Často se také setkávám s myšlenkou, že k hubnutí musí mít člověk hlad.

S jakými stravovacími chybami se setkáváte nejčastěji?

Velmi častý je nedostatečný příjem vlákniny. Důvodem je obvykle málo častá konzumace celozrnných obilovin, luštěnin, ovoce a zeleniny. Také stále málo zařazujeme do jídelníčku ryby a další zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin. Častou chybou je i nepravidelné stravování – střídání hladu a pak naopak rychlá konzumace méně vhodných potravin a pokrmů (sladkosti, fast food).

V oblasti zdravého stravování často vznikají různé dezinformace. Jak se vyvarovat chybám při hubnutí?

Ne vždy je pro člověka jednoduše rozlišitelné, co je pravda a co dezinformace. Doporučila bych následovat pokyny nutričních terapeutů, kteří se neustále průběžně vzdělávají a sledují nejnovější výsledky výzkumů i doporučení. Řada z nich je aktivní i na sociálních sítích, kde zveřejňují zdroje informací, o která se opírají.

V rámci zdravého životního stylu nehraje roli drobný detail, ale celkové složení stravy, velikost porcí, zastoupení různých druhů potravin, pestrost a také naše aktivity.

Máte nějakou univerzální radu pro ty, kteří se svým životním stylem nejsou spokojeni?

Lidé jsou často hodně ambiciózní, chtějí změnit spoustu věcí a prakticky hned. Obvykle mnohem lépe funguje vybrat si jednu třeba i jen malou změnu, dát si dostatek času na její zakomponování do svého života a na to se soustředit.

Prvním krokem může být třeba to, že se každý den bude člověk 30 minut hýbat. Když se nám podaří plnit tento plán pravidelně alespoň na 80 %, lze konstatovat, že jsme uspěli, a tak se můžeme posunout k další změně.

Další článek