Domovská stránka » Inovace a technologie » Inovativní Česko » ELEKTROMOBILITA VČERA A DNES
ADVERTORIAL

IVAN TOUŠKA

analytik Svazu moderní energetiky

Po představení nové elektrické škodovky se dá čekat, že také v Česku začne nabírat rozvoj čisté mobility na obrátkách. Osobní doprava se tak může vrátit ke kolébce svého vzniku. Vždyť vozy na elektřinu zde byly dříve než ty se spalovacím motorem. 

Celé dekády brzdily elektromobilitu baterie s dostatečnou kapacitou. Ty však přišly s růstem dekarbonizované energetiky, která směřuje právě k propojení výroby čisté elektřiny z obnovitelných zdrojů s bezemisní dopravou pomocí vozů s bateriemi. Potřeba najít řešení klimatické změny a tlak na zlepšení ovzduší ve městech vede ke skokovým novinkám na poli dobíjení či právě vylepšování baterií. 

Budoucnost bez spalovacích motorů

Dnes již prakticky všechny automobilky mají alespoň jeden model vozu na elektřinu, o hybridech ani nemluvě.  V úvodu zmíněná česká Škoda auto začátkem měsíce představila již druhý model plně elektrického auta. Tentokrát se jedná o rodinné SUV, které slibuje dojezd až 500 km na jedno nabití baterie. Svými parametry by tak mohla začít konkurovat dávno zavedené Tesle. 

Čistý vzduch je jeden ze základních pilířů spokojenějšího života nás všech.

Z pohledu životního prostředí se elektromobilita zatím jeví rozhodně přívětivěji, než je tomu u klasických motorů na fosilní paliva. Data v různých studiích se liší. Nicméně je možné říct, že z pohledu produkce CO2 na jeden kilometr jsou na tom elektromobily minimálně o 20 % lépe. Další pozitivní dopad lze očekávat ve snížení prašnosti a hluku. Abychom tyto změny skutečně pocítili musíme nejdříve dramaticky vyměnit vozový park. Typicky právě u nás lze stále na silicích potkat vozy, které připomínají více dýmovnici než dopravní prostředek… 

Ilustrace obnovitelné elektrické energie vs. fosilní znečištění energie elektřiny zdroje.

Elektromobilita ale není jediná k přírodě ohleduplnější možnost. Existují i další alternativy, jako například vodík nebo biometan. Zejména biometan kopíruje technologii konstrukcí spalovacích motorů. Řada odborníků zase vkládá větší naděje do aut na vodíkový pohon, kde se dá očekávat, že budou dobře fungovat i pro nákladní dopravu nebo hromadnou osobní dopravu. 

Čistá mobilita

Při pohledu na rostoucí počet států, které mají jasný termín odchodu od spalovacích či vznětových motorů, a ještě rychleji rostoucí počet měst, které již dnes omezují vjezdy kouřících vozů, lze předpokládat, že právě toto desetiletí bude ve znamení obměny vozového parku. To je příležitostí také pro českou ekonomiku. Vláda by se měla snažit do Česka přilákat investice v podobě továren na baterie, podobně jako to již pár let dělá například vláda v Polsku.
Pokud chceme být opravdovou zemí pro budoucnost, pak je zde také prostor pro podporu nových startupů a výzkumných projektů, ze kterých opět může těžit domácí průmysl. Karty jsou rozdané otevřeně. Je na Česku, jakou z nich si vytáhne.

Více o čisté mobilitě na: https://www.modernimobilita.cz

Další článek