Domovská stránka » Boj o talenty » (RE)start pracovního trhu » TRH PRÁCE SE ZÁSADNĚ MĚNÍ
(RE)start pracovního trhu

TRH PRÁCE SE ZÁSADNĚ MĚNÍ

Ve spolupráci s:
Foto: MORRIS MEDIA
Ve spolupráci s:
Foto: MORRIS MEDIA

ING. JAKUB HOŘICKÝ

Ředitel studie TOP Zaměstnavatelé

Jak si mají absolventi najít dobrou práci? Jak se stát žádaným zaměstnavatelem? A jak se mění trh práce? Na tyto i další otázky odpovídá studie TOP Zaměstnavatelé, ze které jasně vyplývají současné trendy, které hrají u mladých lidí při volbě vhodného zaměstnání klíčovou roli.

Studie TOP Zaměstnavatelé je projektem Asociace studentů a absolventů, který probíhá již od roku 2012 mezi studenty českých vysokých škol. Je realizován ve spolupráci s prestižní výzkumnou agenturou GFK, univerzitami, studentskými organizacemi a firemními partnery.

Cílem studie je celému studentskému vysokoškolskému světu poskytnout jedinečné údaje o tom, kdo jsou TOP zaměstnavatelé a kde by se budoucí absolventi měli ucházet o práci. Studie zároveň naznačí firmám, jak se stát preferovaným zaměstnavatelem.

Vzhledem k vývoji na pracovním trhu bude v následujících letech kladen vyšší důraz nejen na nárůst pracovních zkušeností́ kandidátů̊ z řad absolventů, ale firmy jsou si vědomy i toho, že potřebují kandidáty oslovovat a získávat již při studiu. Právě díky tomu roste nabídka stáží a trainee programů, a to se pozitivně projevuje na nárůstu pracovních zkušeností v době studia. Zároveň i studenti ví, že sbíráním pracovních zkušeností v oboru roste jejich hodnota na trhu práce, a tedy tyto pracovní zkušenosti vyhledávají cíleně.

Nejnovějším trendem poslední doby, na který firmy přicházejí, je adaptace na digitální věk, a tedy komunikace s uchazeči na „jejich“ platformách – sociálních sítích, pomocí videa, chatbotů, aplikací a podobně. Obdobně pracuje i koncept ABSOLVENTI.cz.

6 NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH TRENDŮ VYPLÝVAJÍCÍCH ZE STUDIE

  • Klíčová je personalizace komunikace a rychlá adaptace na digitální věk.
  • Mzdová očekávání oproti loňskému pandemickému roku mírně rostou, většina respondentů chce výdělek kolem 37 500 Kč.
  • Mladí se více zaměřují na poznání firem zevnitř, na jejich fungování. Chtějí se podívat firmám pod pokličku, potkávat se se zaměstnavateli u nich, mít možnost nahlédnout dovnitř na to, jak se tam pracuje, jací jsou tam lidé. A osobní kontakt získává letos obzvláště na významu.
  • Uchazeči o zaměstnání chtějí pracovat v přátelském kolektivu, dávají přednost větším firmám, stabilnějším na trhu, a očekávají nižší fluktuaci.
  • Na důležitosti získává možnost vzdělávat se a rozvíjet, stejně jako podpora těchto aktivit od vedení.
  • Klade se důraz na „profesionalizaci práce”, work-life balance, smysl práce, pracovní náplň a její dopad.
Další článek