Domovská stránka » Spokojený zaměstnanec » VÍCE PENĚZ NEBO VÍCE VOLNA? ZÁPADNÍ STRATEGIE V BOJI O ZAMĚSTNANCE
Spokojený zaměstnanec

VÍCE PENĚZ NEBO VÍCE VOLNA? ZÁPADNÍ STRATEGIE V BOJI O ZAMĚSTNANCE

Partnerem projektu:
Adobe Stock
Partnerem projektu:
Adobe Stock

Stále platí, že západ udává trendy a pracovní trh tomu není výjimkou. Mezi nejdůležitější novinky v benefitech patří flexibilita práce, která přispívá k rovnováze mezi osobním a pracovním životem zaměstnanců.


Kromě toho také vede k vyšší efektivitě práce, což je výhodou pro zaměstnavatele. Druhým nejvýraznějším trendem je budování značky zaměstnavatele. Nejenže firmy přemýšlí, co svým zaměstnancům nabídnout a jak o ně pečovat, ale také jak tyto výhody komunikovat navenek.

Flexibilita jako zdroj vyšší efektivity

Na západních pracovních trzích existují všechny možné varianty flexibility práce. Od zkrácených úvazků, které jsou atraktivní např. pro studenty, až po proměnu pracovního prostředí. Od zaměstnanců se nevyžaduje práce „od do“, ale manažer se soustředí pouze na jejich výsledky. Samozřejmě to neplatí pro všechny. U některých zaměstnání takové uspořádání není možné, ale kde to jde, tam tyto nabídky můžeme pozorovat.

Společnosti s volnými pozicemi najdete ZDE

„Každý zaměstnanec tak získává autonomii a volí si režim, který je pro něj nejvhodnější a nejefektivnější. To je přínosem nejen pro něj, ale i pro firmu,” říká CEO společnosti Welcome to the Jungle Honza Klusoň.

Společnosti zároveň začaly více vnímat potřeby svých zaměstnanců, kteří touží po odpočinku, spokojenosti a zdraví. Do popředí se tak dostávají neomezená dovolená, čtyřdenní pracovní týden nebo programy zaměřující se na fyzické a psychické zdraví zaměstnanců.

Nižší efektivita práce v Česku je důsledkem neochoty inovovat

Největším rozdílem mezi českých a západním zaměstnancem je jeho efektivita. Ta není dána větší pracovitostí nebo vyšší kvalifikací západního pracovníka, ale možnostmi, které má. Jsou to modernější stroje, programy a tréninky, které jim značně ulehčují práci a šetří čas, jež mohou investovat jinde.

Potřebujete pomoci s hledáním zaměstnanců? Klikněte ZDE

„V Česku převládá prozatím opačný přístup. Zastáváme tu názor, že když jsme to doteď dělali takto a fungovalo to, tak proč bychom něco měnili. Nebo si také čeští zaměstnavatelé často říkají, že nebudou kupovat nové vybavení, dokud jim ty staré stroje drží pohromadě,” říká Klusoň.

Budování značky zaměstnavatele jako priorita číslo jedna

V západních firmách se orientují na dlouhodobé plánování strategického investování, což v Česku není běžné. „Na západě se věnuje většinou 60 % rozpočtu do budování značky zaměstnavatele a 40 % do aktuálních náborových potřeb. Díky tomu jsou firmy v hiringu dlouhodobě úspěšnější a zároveň mají pokryté i aktuální potřeby,” doplňuje Klusoň. Je to dlouhodobý proces, který přináší své ovoce až po delší a konzistentní práci.

Silná značka zaměstnavatele totiž přináší firmám kvalitnější uchazeče, efektivnější čas náboru a nižší fluktuaci zaměstnanců. V Česku je trend bohužel opačný, a tak se firmy věnují hlavně náboru a zbytečně utrácejí peníze. Pokrývají tím krátkodobé potřeby a s tím padají do začarovaného kruhu, kdy nejsou schopni financovat posílení firemní identity jako zaměstnavatele. Ta je pro uchazeče ale velmi důležitá a hraje při jejich rozhodování velkou roli.

Další článek